اسباب بازی کودکان نوپا

هنگام خرید اسباب بازی کودکان نوپا احتمالا با این مسئله مواجه شده‌اید که کدام یک از آن‌ها برای او مناسب‌تر است و کدام یک می‌تواند به رشد و پرورش مهارت‌های فکری، جسمی، زبانی و اجتماعی او منجر شود؟

کودکان نوپا معمولا کاوشگر هستند و همواره در پی این می‌باشند که همه چیز را جستجو کنند، این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها همواره در حال یادگیری باشند.
بازی کردن به فرزندان شما فرصت عالی می‌دهد تا با پیروی از علایق خود و آنچه مایل به انجام آن هستند، مهارت‌های خود را با سرعت هرچه تمام‌تر افزایش دهند و هر چه بیشتر تمرین کنند.

بسیاری از این وسایل بازی و هر چیزی که در اختیار او قرار می‌گیرد، می‌تواند مسیر پیشرفت او را شکل دهد.

هر چند که در ابتدا اینطور به نظر می‌آید که انتخاب اسباب بازی کودکان نوپا آسان و به دور از دردسر خواهد بود، با این حال همه چیز به این شکل نخواهد بود.
زمانی که به یک فروشگاه سیسمونی در اصفهان وارد می‌شوید، در دنیایی از این وسایل غرق می‌شوید، در این زمان است که احساس سردرگمی می‌کنید، زیرا اسباب بازی‌های زیادی وجود دارد که برای کوچولوهای شما مناسب به نظر می‌آیند.
با این حال نیازی ندارید که تمام آن‌ها را برای کودکان خود تهیه کنید، بلکه شما نیاز به مناسب‌ترین آن‌ها خواهید داشت.

نکات کلیدی برای اسباب بازی کودکان نوپا

هیچ فرمول و دستورالعمل خاصی وجود ندارد، اما موارد و عواملی وجود دارند که با آگاهی از آن‌ها در هنگام خرید سیسمونی کودک می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.
نکات کلیدی برای انتخاب اسباب بازی کودکان نوپا عبارتند از:

  1. اسباب بازی‌های چند جانبه
  2. اسباب بازی‌هایی که رشد می‌کنند
  3. اکتشاف و حل مسئله
  4. برانگیختن تخیل کودک
  5. اسباب بازی‌های واقعی
  6. آمادگی برای خواندن
  7. ترغیب کودکان به فعالیت

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

اسباب بازی برای کودکان نوپا

۱. اسباب بازی‌های چند جانبه

اولین نکته‌ای که هنگام خرید سیسمونی نوزاد لازم است به خاطر داشته باشید این است که اسباب بازی‌هایی انتخاب کنید که به روش‌های مختلفی قابل استفاده باشد.
بچه‌ها دوست دارند که اسباب بازی‌ها را از هم جدا کنند، آن‌ها را بیرون بکشند و دوباره سر هم کنند. چیزی را بسازند و یا آن را تخریب کنند. بنابراین نیازی نیست که هنگام دیدن این صحنه‌ها از کوره در بروید و نحوه بازی کردن درست را به آن‌ها بیاموزید، در اصل آن‌ها در حال یادگیری هستند.
برای ارتباط بهتر و ایجاد این حس در فرزندانتان، اسباب بازی‌هایی را برای آن‌ها انتخاب کنید که باز باشند، یعنی همانطور که به آن اشاره کردیم، کودک در هنگام بازی بتواند اجزای مختلف آن را جدا کند و دوباره آن را بسازد، در این صورت کودک شما می‌تواند با اسباب بازی خود چندین بازی را انجام دهد.

به عنوان مثال انواع بلوک‌های فومی و یا چوبی وجود دارند که در مدل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. آن‌ها برای ساختن باغ وحش، پل و یا یک سفینه فضایی، همان چیزی هستند که کودکان به آن نیاز دارند.

این نوع وسیله‌ها باعث می‌شود که ذهن فرزند شما به خوبی درگیر شود و شروع به تخیل کند، او در عین بازی می‌آموزد که مهارت‌های حل مسئله و تفکر منطقی خود را پرورش دهد.

۲. اسباب بازی‌هایی که رشد می‌کنند

کودکان به اسباب بازی باکیفیت نیاز دارند. بسیاری از شما تجربه خرید وسایلی را دارید که فرزندتان پس از یکی دو روز بازی با آن خسته شده و دیگر مایل به بازی کردن با آن نمی‌باشد.
به همین دلیل گاهی به وسایلی نیاز است که تنها در یک سن خاص قابل استفاده نباشد، بلکه با بزرگ‌تر شدن کودک، او باز هم بتواند که از اسباب بازی مورد علاقه خود استفاده کند.

بسیاری از حیوانات کوچک پلاستیکی این خاصیت را دارند.
به عنوان مثال شاید در ابتدا و زمانی که نوزاد شما نوپاست، به عنوان یک وسیله سرگرمی برای او محسوب شود، با این حال زمانی که بزرگ‌تر شود می‌تواند به کمک آن‌ها داستان‌های بسیاری بسازد.

۳. اکتشاف و حل مسئله

بچه‌ها به وسایلی نیاز دارند که این فرصت را در اختیار آن‌ها قرار دهد که به حل مسئله و معماهای پیرامون آن بپردازند. در نتیجه می‌توانند یک مسئله را بارها و بارها حل کنند.
با استفاده از این نحوه بازی آن‌ها خواهند آموخت که مهارت‌های تفکر منطقی خود را پرورش دهند و به فردی تبدیل شوند که به صورت مداوم در حال حل مسئله است.
همچنین این بازی‌ها کمک می‌کنند تا هماهنگی چشمی و به صورت کلی مهارت‌های حرکتی کودکان توسعه یابد.

پازل‌ها، بازی‌های فکری، خمیر و مداد رنگی از جمله این بازی‌ها به شمار می‌آیند.

اسباب بازی برای کودکان نوپا

۴. برانگیختن تخیل کودک

اسباب بازی‌هایی را از مراکز سیسمونی در اصفهان انتخاب کنید که خیال کودک شما را تقویت می‌سازد.
بسیاری از این بازی‌ها وجود دارند که علاوه بر اینکه به تصویرسازی ذهنی بچه کمک می‌کنند، باعث می‌شوند که او خود را به عنوان یکی از نقش‌های داستانی بپذیرد و با آن ارتباط برقرار کند، پس از آن به کمک دیالوگ‌های بداهه قادر خواهد بود تا مهارت‌های فکری خود را بیش از پیش تقویت کند.

۵. اسباب بازی‌های واقعی

بهتر است بپذیرید که مشکلی نیست اگر فرزند شما گاهی با وسایل واقعی خانه بازی کند.
قابلمه‌ها و یا بشقاب‌های پلاستیکی و وسایلی از این دست باعث می‌شود که او توانایی‌های خود را بهتر بشناسد و به آن باور داشته باشد. چنین وسیله‌هایی باعث می‌شوند که کودکان مشکلات را بهتر حل کرده و روابط مکانی را بیش از پیش بیاموزند.

۶. آمادگی برای خواندن

به زودی کودک رشد می‌کند و به سنی می‌رسد که لازم است در کنار نقاشی، حروف الفبا را بیاموزد و مهارت‌های نوشتاری و خواندن خود را تقویت کند. کتاب‌های کودک، مجلات و انواع نمونه‌های آن در این مسیر موثر خواهند بود.

۷. ترغیب کودکان به فعالیت

در کنار تقویت مهارت‌های ذهنی، لازم است که به مهارت‌ها و فعالیت‌های بدنی فرزند خود توجه داشته باشید و این زمینه را برای او فراهم کنید که کوشا و پر جنب و جوش باشد.
اسباب بازی‌هایی مانند دوچرخه، توپ و یا اسکوتر از جمله بازی‌هایی هستند که در این مهم موثر خواهند بود.
البته که هر کدام از این‌ها به نسبت سن کودک شما قابل تهیه هستند، به واسطه خرید آن‌ها این اطمینان را خواهید داشت که فرزند شما می‌تواند تمرین کند و فعالیت‌های بدنی خود را توسعه دهد.

در کنار این موارد نکته‌ها و شرایط دیگری وجود دارد که می‌تواند به بچه‌ها کمک کند. تنها کافی است با ویژگی‌های یک اسباب بازی مناسب آشنا باشید و با توجه به سن او، علایق و شرایطی که در آن به سر می‌برد، برای خرید اسباب بازی‌ها اقدام کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *