لوازم بهداشتی نوزاد

یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین لوازم سیسمونی نوزاد ست بهداشت لوازم نوزاد از جمله ناخن گیر است. نوزادان که تازه متولد می‌شوند معمولا ناخن‌های بسیار بلندی دارند که بسیار حساس هستند و هنگام گرفتن ناخن‌های آن‌ها باید حتما مراقبت‌های ویژه‌ای انجام شود تا مشکلاتی برای آن‌ها به وجود نیاید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلات و ناراحتی‌هایی باید حتما از وسایل مخصوص و لوازم بهداشتی لازم برای این منظور استفاده شود.

از آن جایی که ناخن نوزاد خیلی کوچک و ظریف است زمانی که بلند می‌شود موجب می‌شود که کودک به صورت خود پنجه بکشد و باعث آسیب رساندن به خودش می‌شود بعد از گرفتن ناخن‌های کودک با ظرافت هر چه تمام‌تر باید توسط سوهان روی سطح ناخن کشید و از تیز بودن ناخن‌ها جلوگیری نمود.

بهترین زمان برای گرفتن ناخن

بهترین زمان برای گرفتن ناخن‌های نوزاد بعد از حمام کردن کودک است.
زیرا در این زمان ناخن‌های کودک شما بسیار نرم شده در زمان خواب و یا شیر خوردن کودک به دلیل این که کودک حواسش نیست می‌توان اقدام به کوتاه کردن ناخن‌های او کرد. پس از گرفتن ناخن‌های کودک توسط قیچی، آن را با آب ولرم بشویید و دور از دسترس کودک‌تان قرار دهید.

سایر لوازم بهداشتی نوزاد

برای مراقبت بهداشت و سلامت جسمی نوزادان وسایل زیر الزامی است:

  1. استفاده از برس نرم
  2. ناخن گیر و قیچی ناخن کودک
  3. پوآربینی

۱. استفاده از برس نرم

برای مرتب و شانه کردن موهای کودک خود می‌تواند با تهیه یک برس کودک نرم می‌توانید از بروز مشکلات و ناراحتی‌های حاصل از سر نوزاد خود پیشگیری کنید.

شیوه ناخن گرفتن نوزاد

۲. ناخن گیر و قیچی ناخن کودک

توسط ناخن گیر و قیچی که از مهم‌‌ترین وسایل بهداشتی نوزادان می‌باشد می‌تواند با خیال آسوده و به آرامی این کار را انجام دهید.

۳. پوآربینی

پوآربینی ابزاری است که برای تمیز کردن و باز کردن راه تنفسی نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که نوزاد دچار گرفتگی بینی می‌شود، می‌توان با این وسیله بینی کودک خود را تمیز و پاک کنید.

لوازم مورد نیاز برای تغذیه نوزاد

بعد از متولد شدن نوزاد و مرخص شدن مادر و کودک از بیمارستان، نوزاد نیاز به لوازم و تجهیزاتی برای تغذیه در منزل نیاز دارد که شامل:

  1. بالش شیردهی
  2. پیش بند
  3. فرچه مخصوص شستن شیشه شیر
  4. خرید دستمال آروغ گیر رودوشی
  5. ظرف‌های نگهدارنده شیر مادر
  6. شیشه شیر و سرشیشه
  7. شیر خشک

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. بالش شیردهی

بالش شیردهی به شما کمک خواهد کرد تا در حین شیردادن کودک کمک می‌کند که او بهتر بتواند سینه مادر را در دهان خود بگیرد و تغذیه کند.
بالش شیردهی در زیر نوزاد و دور کمرتان قرار دهید و تا کودک شما احساس خوب و راحتی کند.

۲. فرچه مخصوص شستن شیشه شیر

چنانچه برای تمیز کردن درست و صحیح شیشه شیرها به ویژه شیشه شیرها و از نوع پلاستیکی آن خوب است از یک فرچه شیشه شیر یا اسفنج مناسب و مخصوص این کار استفاده کنید و آن را با آب گرم و کمی مایع ظرفشویی مخلوط کنید تا کف کند، سپس بعد از شستن آن را آبکشی کنید.

پیش بند نوزاد

۳. پیش بند

پیش بند یکی از وسایل سیسمونی کودک است که معمولا افراد یک نمونه از آن را هنگام خرید سیسمونی تهیه می‌کنند.
از مهم‌‌ترین مزیت‌های پیش بند این است که از ریخته شدن استفراغ و آب دهان نوزاد بر روی لباس یا زمین جلوگیری می‌کند. پیش بند در رنگ‌ها و شکل‌های متنوع و فانتزی وجود دارد. بهتر است در زمان خرید سیسمونی چند نمونه از آن را خریداری کنید تا در صورت کثیف شدن با کمبود مواجه نشوید.

۴. خرید دستمال آروغ گیر رودوشی

برای مراقبت از لباس‌های خود در برابر استفراغ نوزاد و سایر مایعات و نوشیدنی‌ها می‌توانید با تهیه این دستمال‌ها از بروز آروغ نوزاد خود بر روی لباس خود جلوگیری کنید.
در صورتی که دستمال‌های آروغ گیری در دسترس نبود بهتر است از یک حوله کوچک برای تمیز کردن استفاده کنید و آن را مختص همین کار قرار دهید.

۵. ظرف‌های نگهدارنده شیر مادر

به هر علتی نیازمند به دوشیدن شیر‌تان هستید می‌توانید شیر را داخل این ظروف نگهدارنده قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید و در طول چهار روز مصرف کنید.
در صورتی که شیر بیش از چهار روز نگهداری کردید بهتر است آن را بریزید و دیگر استفاده نکنید. زیرا باعث آسیب زدن و خطراتی برای نوزاد شما ایجاد می‌کند.

شیشه شیر نوزاد

۶. شیشه شیر و سرشیشه

در صورتی که نوزاد شما فقط از شیر شما استفاده می‌کند. در صورتی که به هر دلیلی یا این که شاغل هستید و قصد دارید شیر خودتان را به فرزندتان بدهید بهتر است توسط شیشه شیر و سرشیشه مناسب شیرتان را پمپ و ذخیره کنید، اما در صورتی که قصد دارید شیرخشک استفاده می‌کنید، می‌توانید روزانه حدوداً ۱۰ بطری ۱۲۰ میلی لیتری را برای این کار استفاده کنید. بعد از این فرایند بهتر است بیشتر از یک یا دو شیشه شیر با سرشیشه‌های مناسب در منزل داشته باشید.

۷. شیر خشک

در صورتی که شیرمادر به هر دلیلی کم است و نوزاد شما کاملاً سیر نمی‌شود و دائماً ناآرامی می‌کند بهتر است از مکمل‌های غذایی برای این منظور استفاده نمود از جمله شیر خشک که مکمل خوبی برای شیر مادر است. برای این که بتوانید یک شیرخشک با مواد مغذی برای کودک خود تهیه کنید.
بهتر است با پزشک خود یا پزشک اطفال کودک خود مشورت بگیرید. اکنون شیشه شیر‌ها در سه مدل و نوع هستند شیشه‌ای، پلاستیکی و ترکیبی که هر کدام طرح‌های مختلف و متنوعی در بازار در دسترس است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *