حمام کردن نوزاد

مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند همیشه این نگرانی را دارند که چگونه نوزاد خود را باید به حمام ببرند و کار‌هایی را که باید انجام دهند و وسایلی که برای این کار احتیاج خواهند داشت چیست؟
برای این که نگرانی حمام کردن نوزاد را از مادران دور کنیم ابتدا آن‌ها را مرحله به مرحله پیش خواهیم برد.

مراحل اولیه برای حمام کردن نوزاد

مراحل اولیه برای حمام کردن نوزاد عبارت است از:

  • آرامش همراه با اطمینان خاطر
  • به کار بردن نیرو کمکی
  • مرطوب کردن چشمان نوزاد
  • مصرف شامپو به اندازه
  • شستشو سر با دقت زیاد

ابتدا برای این که بخواهید شروع به حمام کردن نوزاد کنید باید بدانید که اصل اول این است که باید برای انجام این کار آرامش خود را حفظ کنید.
اگر بخواهید کار خود را با نگرانی و اضطراب شروع کنید راحت‌ترین کار برای شما سخت‌ترین کار خواهد شد، بنابراین سعی کنید که آرامش خود را تا آخر حفظ کنید.
اگر بخواهید کار خود را با نگرانی شروع کنید با این حال که شما بر روی کار نیز مسلط نیستید با این حال نوزاد نیز این حالت را درک خواهد کرد.
بنابراین باید خاطره خوبی را برای حمام کردن نوزاد هم در ذهن خود و هم در ذهن نوزاد به وجود بیاورید تا خاطره لذت بخشی را تجربه کنید.
اگر خاطره بدی را برای حمام کردن نوزاد به جای بگذارید این امکان وجود دارد که برای حمام‌های بعدی کار شما دشوار‌تر و سخت‌تر خواهد شد.

حمام کردن نوزاد
هنگامی‌ که می‌خواهید نوزاد خود را به داخل حمام ببرید باید لحظات مفرحی را ایجاد کنید پس سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.
اگر می‌دانید که باید شخص دیگری نیز به عنوان کمکی در کنار شما وجود داشته باشد می‌توانید از همسر یا مادر خود برای این کار کمک بگیرید که البته مادر‌تان گزینه بهتری است.
برای این که بخواهید در کنار‌تان باشد و بتواند به شما در امر شستشو به شما کمک کند، اگر تجربه کم‌تری در رابطه با حمام کردن نوزاد دارید و برای اولین بار این کار را انجام می‌دهید باید بدانید که برای این کار احتمال دارد که باید لباس بپوشید تا بدن نوزاد بر روی لباس‌تان لیز نخورد و بتوانید راحت‌تر این کار را انجام دهید.
ابتدا از یک دستمال خیس برای چشم‌ها و صورت نوزاد استفاده کنید و بعد از آن کم کم به قسمت سر و بدن نوزاد قرار دهید ابتدا شستشوی سر را شروع کنید. به یاد داشته باشید که با کیفیت‌ترین وسایل بهداشتی برای سیسمونی کودک را باید از فروشگاه‌های سیسمونی ارزان تهیه کنید.
هنگامی‌ که مقداری شامپو را بر سر نوزاد می‌ریزید خوب سر نوزاد را به آرامی‌ ماساژ دهید و بعد از آن سر نوزاد را آب کشی کنید تا کف‌ها از سر نوزاد برود.
می‌توانید عمل آب کشی را از ناحیه پشت سر نوزاد انجام دهید با این کار آب کف داخل دهان نوزاد نخواهد رفت و باعث خواهد شد که احساس خفگی برای نوزاد به وجود نیاید.
امکان دارد مقداری از آب بر روی چشمان نوزاد بریزد اما می‌توانید خیلی سریع این آب را از روی چشمان نوزاد پاک کنید تا نوزاد احساس ناراحتی نکند.
بعد از این که توانستید سر نوزاد را بشویید به سراغ دیگر قسمت‌های بدن بروید و با استفاده از لیف مخصوص نوزاد شروع به شستشوی بدن نوزاد کنید.
از وسایل شخصی نوزاد بهره‌مند شوید.
شستشوی کودک با لیف یا کیسه، کدام بهتر است؟ استفاده از لیف مخصوص را هیچ گاه فراموش نکنید زیرا باعث خواهد شد که نوزاد چون پوست لطیفی دارد اگر لیف زبر باشد برای نوزاد احساس ناراحتی را به وجود بیاورد پس سعی کنید از لیف‌های نرم و لطیف برای این کار استفاده کنید.
صابونی را هم که برای شستن بدن نوزاد از آن استفاده می‌کنید را حتما از قلیایی نبودن آن مطمئن شوید و بعد از آن اقدام به خرید کنید.
بعد از این که بدن نوزاد را کاملا شستشو دادید و عمل آب کشی کل بدن را نیز انجام دادید بهتر است نوزاد را در حوله نرم و راحت بپیچید تا بدن نوزاد خشک شود.

حمام کردن نوزاد
آبی را که در داخل حمام برای شستشوی نوزاد استفاده می‌کنید سعی کنید خیلی داغ و یا خیلی سرد نباشد گرمای مطبوعی را داشته باشد تا به راحتی خود و نوزاد‌تان از حمام رفتن نوزاد لذت ببرید. برای این که بخواهید بدن نوزاد را خشک کنید سعی کنید برای پاک کردن گوش‌های نوزاد از گوش پاک کن‌ها استفاده نکنید سعی کنید تا از یک دستمال برای تمیز کردن ناحیه‌های خارجی برای تمیز کردن گوش استفاده کنید.

زمان مناسب برای حمام کردن نوزاد

برخی از مادران نوزادان خود را هر روز به حمام می‌برند این در حالی است که روزانه برای بردن نوزاد به داخل حمام لزومی‌ ندارد.
پس بهتر است نوزاد را دو الی سه بار در هفته به حمام ببرید این برای حمام کردن نوزاد گزینه بهتری خواهد بود. زمانی را که در داخل حمام می‌خواهید به نوزاد خود اختصاص دهید بهتر است زمان‌های طولانی نباشد برای این کار بهتر است نوزاد را در فاصله زمانی بین پنج تا ده دقیقه را برای حمام کردن نوزاد در نظر بگیرید.
هنگامی‌ که نوزاد را برای حمام کردن به داخل حمام می‌برید باید سعی کنید تا کودک را در داخل حمام تنها نگذارید زیرا این کار بسیار خطرناک است و احتمال این که حادثه‌ای برای نوزاد به وجود بیاید وجود خواهد داشت. اگر می‌خواهید نوزاد را در داخل لگن حمام کنید ابتدا آب لگن را برای حمام کردن نوزاد چک کنید که آب مطبوعی را برای حمام کردن نوزاد در نظر گرفته باشید.
همه مواردی را که برای حمام کردن نوزاد به آن‌ها احتیاج خواهید داشت را در کنار خود قرار دهید مانند صابون و حوله و موارد دیگری که می‌خواهید مورد استفاده قرار دهید. بعد از این که لباس‌های نوزاد را از تن نوزاد خارج کردید بهتر است سریع بدن نوزاد را در درون آب بگذارید البته قبل از حمام کردن نوزاد این نکته را در نظر داشته باشید که باید ناف نوزاد افتاده باشد.
اگر ناف نوزاد هنوز هست باید از حمام کردن نوزاد اجتناب کنید زیرا باعث خواهد شد که عفونت بر روی بند ناف بوجود بیاید.
یا این که اگر نوزاد را ختنه کرده‌اید بهتر است آن را به حمام نبرید سعی کنید تا خوب شدن نوزاد برای حمام کردن اصراری نداشته باشید.
بعد از این که نوزاد را به حمام بردید و بدن نوزاد را کاملا خشک کردید برای این که پوست نوزاد خشک نشود بهتر است که از روغن برای پوست نوزاد استفاده کنید. البته این خشکی پوست یک حالت طبیعی برای پوست نوزاد است اما استفاده از این روغن‌ها به نوزاد کمک خواهد کرد تا پوست مرطوبی را داشته باشد و بیشتر نوزادان از این کار لذت خواهند برد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *