تب گیر‌ کودکان

در این مقاله می‌خواهیم مادران گرامی‌ را با انواع تب گیر‌ کودکان آشنا کنیم. بیشتر مادران کار کردن با این تب سنج‌ها را به خوبی نمی‌دانند یا اصلا کار با آن را بلد نیستند. این وسیله کاربرد‌های زیادی را در منزل برای شما خواهد داشت هنگامی‌ که کودک شما دمای بدن او کمی‌ یا بیشتر بالا رفته باشد.

مدل‌های متفاوت برای تب گیر‌ کودکان

مدل‌های متفاوت برای تب گیر‌ کودکان عبارت است از:

  1. تب گیر دیجیتالی
  2. تب گیر جیوه‌ای
  3. لیزری
  4. تب گیر پستانکی دیجیتالی

کاربرد تب سنج دیجیتالی

ابتدا به سراغ تب سنج دیجیتالی خواهیم رفت. برای اولین سال‌های تولد کودک‌تان به احتمال زیاد در این دوران کودک شما دچار بیماری و تب خواهد شد. مادر‌ها برای این که متوجه بشوند فرزند شان تب دارد ابتدا به پیشانی کودک دست می‌زنند تا متوجه شوند که کودک شان تب دارد یا خیر.
با این کار فقط تا حدودی می‌توانند متوجه بشوند که کودک تب دارد اما میزان و شدت تب را متوجه نخواهند شد با تب گیر می‌توانید میزان تب کودک را دقیق تشخیص دهید و اقدامات لازم را برای کاهش دمای بدن کودک انجام دهید.
تب به این خاطر به وجود خواهد آمد که بدن کودک دچار بیماری خواهد شد به همین جهت گلبول‌های سفید بدن به تکاپو خواهند پرداخت تا با آن بیماری به مبارزه برخیزند البته اگر این بیماری یک بیماری عفونی باشد یا ویروس باشد امکان تب وجود دارد.

تب گیر کودکانه

اگر بخواهید دمای بدن کودک را بگیرید با کمک تب گیر می‌توانید این کار را انجام دهید تب گیر‌ها نیز نوع‌های متفاوتی دارند. دمای بدن کودک در حد نرمال آن به میزان ۳۷ درجه سانتی گراد است. با این حال هنگامی‌ که از تب گیر استفاده می‌کنید اگر دمای بدن بیشتر از ۳۷ درجه باشد کودک شما درگیر تب شدید شده است.
می‌توانید دمای بدن کودک خود را با تب گیر‌هایی که در بازار موجود است بگیرید. یکی از تب گیر‌ها تب گیر‌های دیجیتالی است که با گذاشتن این تب گیر به داخل دهان کودک تب آن را‌ اندازه بگیرید.

برای این کار ابتدا قسمتی از تب گیر را که می‌خواهید به داخل دهان کودک قرار دهید را ضد عفونی نمایید بعد آن را به زیر زبان کودک بگذارید بعد از مدت سه دقیقه آن را از دهان کودک خارج نمایید. راحتی این وسیله برای این است که شما به راحتی خواهید توانست اعدادی را که بر روی دستگاه حک شده‌اند را بخوانید.
راه دیگری که شما می‌توانید دمای کودک خود را با آن چک نمایید همین تب گیر‌ها در زیر بغل کودک یا نوزاد است. این کار برای نوزادانی که هنوز نمی‌توانند به راحتی کار‌های خود و تعادل خود را حفظ کنند استفاده خواهد شد. از فروشگاه سیسمونی در اصفهان و دیگر شهرها می‌توانید انواع تب گیر کودکان را تهیه کنید.

تب گیر لیزری

یکی دیگر از تب گیر‌ها تب گیر لیزری است. که علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. برای این که مادران بتوانند درجه تب کودک را به راحتی‌اندازه گیری نمایند باید کودک آرام و یک جا ساکن باشد تا بتوان به شکل دقیق‌تری این کار را انجام داد.

تب سنج‌های لیزری برای مواقعی که کودک جنب و جوش زیادی دارد و نمی‌توان آن را مجاب به یک جا نشستن کرد از آن استفاده می‌شود. این تب سنج به علت این که تماسی با بدن کودک ندارد بسیار مناسب‌تر و بهداشتی خواهد بود.

تب گیر کودکانه

عملکرد تب گیر پستانکی

دماسنج‌های پستانکی دیجیتالی برای کودکان استفاده خواهد شد که این دستگاه به کمک خود کودک نیاز پیدا خواهد کرد، به طور مثال کودکی که از درد ناشی از گوش درد خود رنج می‌برد نمی‌تواند از این وسیله استفاده کند زیرا گذاشتن آن داخل دهان باعث خواهد شد که کودک آن را بمکد و همین مکیدن باعث تشدید گوش درد در کودک یا نوزاد خواهد شد.

این دماسنج برای کودکان یا نوزادان زیر دو سال که هنوز از پستانک استفاده می‌کنند مناسب است. برای استفاده از این دستگاه ابتدا کودک را بی حرکت قرار می‌دهید و به مدت سه دقیقه آن را در دهان نوزاد خود قرار می‌دهید. البته امکان دارد کودک در طول مدت این سه دقیقه ناآرامی‌ کند اما شما باید کار خود را انجام دهید البته هرچند که این مدت برای مادران مدت کمی‌ است اما برای کودک می‌تواند یک مدت زیادی باشد و از این سه دقیقه به راحتی خسته شود. برای همین سه درجه سانتیگراد به دمای گرفته شده به وسیله دستگاه دیجیتال اضافه نمایید. یکی دیگر از تب سنج‌ها تب سنج نواری است. این تب سنج را می‌توانید بر روی پیشانی نوزاد قرار دهید و دمای بدن او را بگیرید این نوار‌ها برای کودکانی که بی قراری می‌کنند مناسب‌تر است.

این تب گیر‌ها به دلیل دقت کمی‌ که نسبت به تب گیر‌های دیگر دارند برای مادران گرامی‌توصیه نخواهند شد. اگر بخواهیم بهترین تب سنج را برای شما معرفی کنیم تب سنج‌های جیوه‌ای هستند. این تب گیر‌ها قدیمی‌ترین نوع تب گیر هستند.
این تب گیر‌ها یک محفظه شیشه‌ای را در داخل خود دارد که در داخل این محفظه یک مایع جیوه در آن قرار دارد به شکل سنتی باید همیشه این تب گیر را تکان بدهید تا جیوه به انتهای تب گیر برسد بعد از آن باید تب گیر را داخل دهان کودک قرار دهید.

بعد از این که تب گیر را داخل دهان کودک قرار دادید البته این نکته را نیز باید یاد آور شویم که هنگامی‌که تب گیر را می‌خواهیم داخل دهان کودک بگذاریم ابتدا باید آن را در زیر زبان کودک قرار دهیم و به مدت سه دقیقه آن را از زیر زبان کودک خارج نماییم. بعد از این که آن را از زیر زبان کودک خارج نمودید آن را در مقابل و نزدیک چشمان خود قرار دهید و مایه جیوه را نگاه کنید این کار به دقت بالایی نیازمند است زیرا خط جیوه یک خط بسیار باریک است که با دمای بدن خود را به بالا میرساند.

در محفظه شیشه‌ای می‌توانید درجه بندی‌ها را مشاهده نمایید که از روی این درجه بندی‌ها متوجه دمای بدن کودک خواهید شد. البته با این که دقت این نوع از تب گیر‌ها بسیار بالاست اما صبر کودکان در این زمینه کم است. پس باید کودک شما آرام در یک جا قرار بگیرد اگر کودک نا آرامی‌ دارید از تب گیر‌های مورد‌های قبلی استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *