تمیز کردن بینی نوزاد

مشاهده کردن این که نوزاد که به تازگی به دنیا آمده و به خاطر گرفتگی بینی‌های خود اذیت می‌شود آزار دهنده است اما نه به میزانی که برای نوزاد بسیار سخت باشد در واقع نوزاد نه به تدریج و کم کم بلکه خیلی زود دچار گرفتگی در بینی‌های خود می‌شود.
در این هنگام شما می‌خواهید برای تمیز کردن بینی نوزاد خود اقدام کنید ولی در اصل شما نمی‌دانید که باید چطور این کار را به انجام برسانید، ما در ادامه بحث راه کار‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تمیز کردن بینی نوزاد دلبند‌تان

بینی به خاطر این که مانند تهویه کار می‌کند به صورت یک سد در برابر میکروب‌ها به بدن است بدین صورت اولین عضوی است که در معرض عامل‌های تحریک کننده و عفونتی در محیط خارج قرار می‌گیرد.

به خوبی تمیز کردن بینی نوزاد باعث می‌شود که کمتر به بیماری‌های عفونی مبتلا شود به اضافه این که گرفتگی بینی کودک باعث این می‌شود که نمی‌تواند در مواقع مک زدن به شیر به آسانی تنفس کند به همین دلیل شیشه شیر یا سینه مادر را رها خواهد کرد.

زمان مناسب برای تمیز کردن بینی نوزاد

مناسب‌ترین زمان برای تمیز کردن بینی نوزاد مواقعی است که نوزاد را به حمام می‌برید و بعد از آن می‌باشد. هنگامی‌ که محیط حتما بسیار گرم و دارای بخار زیاد است در این هنگام‌‌ ترشحات بینی نوزاد نرم‌تر شده و با چند عطسه به راحتی از مجرای بینی خارج می‌شوند.

روش تمیز کردن بینی نوزاد

بعد از این که حمام کودک رو به اتمام رسید ما می‌توانیم به علت این که‌‌ ترشحات بینی نوزاد نرم‌تر شده‌اند با استفاده از یک دستمال نرم و لطیف و یا با استفاده از یک گوش پاک کن با دقت لازم این کار را انجام دهید. اگر‌ ترشحات بینی نوزاد بسیار خشک بودند شما می‌توانید از قطره و اسپری بینی استفاده نمایید و آن را با دقت تمیز نمایید.

روش‌هایی برای تمیز کردن بینی نوزاد

روش‌هایی برای تمیز کردن بینی نوزاد شامل موارد زیر است:

از بخار آب استفاده نمایید

نفس کشیدن و یا استحمام در بخار آب یکی از مناسب‌ترین روش‌ها در از بین بردن گرفتگی بینی نوزادان است وقتی بینی نوزاد با بخار تماس پیدا می‌کند باعث انعطاف بیشتر مخاط بینی نوزاد می‌شود و به بیرون آمدن راحت‌تر آن نیز کمک می‌کند و همچنین می‌توان با جوشیدن آب در ظرف و بخار دادن کودک یا همان بخور دادن نوزاد این کار را برای او راحت‌تر کنیم.
البته فاصله لازم برای این کار را نیز رعایت فرمایید به احتمال زیاد استفاده از این کار برای کودکانی که تازه به دنیا نیامده‌اند و سال‌های عمر بیشتری را گذرانده‌اند مناسب می‌باشد.

تمیز کردن بینی نوزاد با استفاده از قطره‌های بینی

نوزاد را در قسمت پشت بخوابانید با استفاده از یک حوله یا یک پتوی مناسب این کار انجام دهید بعد از آن پتو یا حوله را زیر شانه نوزاد قرار دهید و نوک بینی نوزاد را با حالتی بسیار آرام انجام دهید تا قطره‌ها به راحتی وارد بینی نوزاد شوند. دو یا سه قطره از قطرات بینی در هر کدام از سوراخ‌های بینی بریزید و در زمانی بین سی تا شصت ثانیه صبر کنید نوزاد را در قسمت شکم قرار دهید تا بینی راحت‌تر تخلیه شوند با استفاده از یک گوش پاک کن ‌ترشحات بینی را خارج نمایید.
نوزاد ممکن است در حین انجام این کار عطسه یا سرفه کند و قطره‌ها و محتویات بینی از آن خارج شود مواظب این باشید که پنبه گوش پاک کن وارد بینی نوزاد نشوند با احتیاط کامل این کار را انجام دهید.

روش تمیز کردن بینی نوزاد

پاکیزه کردن بینی نوزاد با استفاده از ساکشن بینی

هنگام خرید سیسمونی نوزاد ساکشن بینی را خریداری کنید. ابتدا دستگاه فین گیر را فشار دهید تا هوای اضافی داخل دستگاه از آن خارج شود و به آرامی‌ آن را داخل یکی از سوراخ‌های بینی قرار دهید و با حالت بسیار آرام آن را از حالت فشرده خارج نمایید تا‌‌ ترشحات را خارج نماید.
بعد از این مرحله سعی کنید فین گیر را خارج نمایید و دوباره آن را فشار دهید و تکرار نمایید و آن را داخل یک دستمال کاغذی قرار دهید از این روش بیشتر از سه الی چهار بار استفاده ننمایید استفاده بیش از حد در طولانی مدت باعث خشکی و رطوبت کم در مخاط بینی می‌شود.
همیشه به یاد داشته باشید که این کار را با آرامی‌ انجام دهید زیرا با اجبار و به شدت اگر این کار را انجام دهید باعث ایجاد خونریزی می‌شود و باعث بسته شدن راه تنفسی نوزاد می‌شود.

تشک رخت خواب نوزاد را می‌توانید بلند کنید

در مواقعی که بینی بزرگ‌تر‌ها گرفته می‌شود برای بزرگ‌تر‌ها آسان‌تر است که برای نوزادان این موضوع صدق نمی‌کند و شما نمی‌توانید این کار را برای او انجام دهید زیرا موجب ایجاد سندرم در نوزاد و یا مرگ ناگهانی نوزاد خواهد شد.
برای این کار یک حوله مناسب زیر سر نوزاد قرار دهید تا‌ اندکی سر نوزاد در بالا قرار بگیرد این حالت باعث آن می‌شود که سر نوزاد کمی‌ به سمت بالا مایل شود این کار باعث آرامش نوزاد در هنگام خواب او می‌شود این کار باعث می‌شود تا بدون این که نوزاد اذیت شود از ناراحتی او کم کنید.

نکات مهم درباره تمیز کردن بینی نوزاد

اغلب ما اگر نتوانیم از راه بینی تنفس کنیم با دهان خود نفس می‌کشیم ولی نوزادان با این کار آشنا نیستند و هنگامی‌ که راه بینی نوزاد مسدود است نمی‌دانند که از راه دهان تنفس کنند تلاش کنید به آرامی‌ در مواقعی که بینی نوزاد بسته شده است آن را به راحتی و با آرامش باز کنید تا نوزاد شما به راحتی نفس بکشد.
با این حال نوزاد باید بینی تمیزی داشته باشد در غیر این صورت به درستی از شیر مادر استفاده نخواهد کرد در این زمان است که باید در اسرع وقت بینی نوزاد را به خوبی تمیز کرد تا نوزاد بتواند تنفس خوبی از خود داشته باشد در این صورت به راحتی نیز آماده برای شیر خوردن خواهد شد. با این حال تنفس راحت و آرام یکی از مواردی است که باید برای نوزاد جدی گرفته شود  و حتی در مواردی که نوزاد شیر مصرف نخواهد کرد بهتر است که از تنفس خوبی برخوردار باشد با این حال باید این نکته را نیز در نظر داشت که در مواقع خواب نوزاد، نوزاد باید بتواند به خوبی نفس بکشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *