اولین اسباب بازی‌ها

علاقه و توجه کودکان به اسباب بازی‌ها مربوط به زمان مدرن نیست، بلکه از گذشته بسیاری از کودکان ذوق بازی با این وسیله را در خود داشته‌اند.
شاید بتوان گفت که اولین اسباب بازی‌ها اسباب بازی‌های چوبی بودند که یکی از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین انواع وسیله‌های بازی در گذشته بودند.

تحقیقات نشان داده‌اند که وجود آن‌ها باعث می‌شود بسیاری از ویژگی‌های مهارتی مانند هماهنگی در بدن و چابکی ذهن در کودک رشد کرده و پرورش یابد.

تاریخچه اسباب بازی‌ها

اشیایی در اشکال انسانی و یا به صورت حیوانات، اولین اسباب بازی‌هایی بودند که مورد استفاده قرار گرفت.
بسیاری از شواهد مربوط به سرزمین سومر با قدمت ۲۶۰۰ سال پیش از میلاد یافت شده است که گواه این ادعاست. اولین یادداشت‌ها مربوط به اولین اسباب بازی‌هایی است که از جنس چوب و یا فلز ساخته شده‌اند.

به عنوان مثال می‌توان گفت که بادبادک‌ها یکی از اولین سرگرمی‌هایی است که در کشور چین ایجاد شد و هنوز هم مورد علاقه بسیاری از بچه‌ها و حتی بزرگسالان است.
باستان شناسان بر این باورند که حداقل ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد اسباب بازی وجود داشته است که به کمک خاک رس در شکل‌های حیوانات ساخته شده بوده است.پس از آن و به مرور زمان وسایل بازی از جنس برنج و برنز ساخته شدند و نصیب کودکانی شدند که از خانواده‌های ثروتمند و متمول می‌آمدند.

بازی با اسباب بازی توسط بچه‌ها معمولا برای رسیدن به دو هدف اصلی دنبال می‌شود: تقلید و آموزش.

در روش تقلید طبیعی است که بازی به صورت غریزی انجام می‌شود، در حالی که در بعد آموزش، اهداف دقیق‌تر و مشخص‌تر هستند.
در زمان‌های قدیم و در بسیاری از فرهنگ‌ها اولین چیزی که به بچه‌ها آموزش داده می‌شد، استفاده از اسلحه‌های چوبی و نمونه‌هایی مانند ساده‌ترین ابزار است، پس از آن شمشیرهای واقعی به منظور آموزش نظامی به کودکانی که به سن جوانی رسیده بودند، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بسیاری از بازی‌ها و ورزش‌هایی که نیاز به قدرت بدنی دارند، برای افزایش مهارت در جنگ و شکار انجام می‌گرفت.
با این وجود سایر ادوات مانند تیر و کمان در کنار بحث نظامی برای آموزش و به عنوان ورزش کودکان استفاده می‌شد.

پیدایش اولین اسباب بازی ها

هر چند که بسیاری از اسباب بازی‌هایی که کودکان در دوران خردسالی و به قصد بازی از آن استفاده می‌کردند در بزرگسالی وسیله‌ای برای جنگ و یا شکار بود، با این حال این مسئله جزئی از فرهنگ یک ملت به شمار می‌آمد.

حتی با گذشت زمان هنوز هم اسباب بازی‌هایی ساخته می‌شوند که به شکل ابزار جنگی هستند و بسیاری از آن‌ها در داستان‌های عملی و تخیلی کودکان یافت می‌شوند.

محبوب‌ترین اسباب بازی‌ها

توپ یکی از آن وسیله‌های بازی است که از زمان گذشته تا به امروز در میان کودکان بسیار محبوب به شمار می‌آید.
با این حال وسایل بازی دیگری نیز وجود دارند که با توجه به فرهنگ و باور مردم یک منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به عنوان مثال در بسیاری از ملت‌ها، مردم ترجیح می‌دهند که کودکان آن‌ها از اسباب بازی‌هایی استفاده کنند که با باورهای دینی آن‌ها مغایرت نداشته باشد و یا حتی برگرفته از عقاید دینی و نظام فکری آن‌ها باشد.
هنوز هم خرید توپ برای سیسمونی کودک پسر مرسوم است.

بسیاری از سرخپوستان از عروسک‌های مقدس برای بازی کودکان خود استفاده می‌کنند و باور دارند که می‌تواند بسیار آموزنده و مناسب باشد. عروسک مقدس برگرفته از افسانه‌ها و فرهنگی است که سرخپوستان به آن باور دارند.
در واقع شاید بتوان گفت که عروسک یکی از باستانی‌ترین و اساسی‌ترین اسباب بازی‌هایی باشد که با هر شکل و اندازه مورد علاقه بچه‌ها واقع می‌شود.
در هر دوره و فرهنگ، نسخه‌های مختلفی از عروسک‌ها در اختیار فرزندان انسان قرار گرفته است.

مجموعه موزه‌های بریتانیا و موزه رویال انتاریو در تورنتو شامل عروسک‌هایی است که مربوط به دوران اولیه روم باستان است. بسیاری از این عروسک‌ها از پارچه و یا پاپیروس ساخته شده‌اند و تاریخ شناسان آن را مربوط به قرن سوم می‌دانند.

به مرور زمان، اسباب بازی‌ها نیز رنگ و بوی تغییرات را به خود گرفتند و دستخوش تغییر و تحولات اساسی شدند.
بسیاری از اسباب بازی‌ها به شکلی ساخته شدند که قابلیت حرکت داشتند، زیرا انسان آن‌ها را با توجه به اصول بدنی در قالب اسباب بازی ایجاد کرد.

پیدایش اولین اسباب بازی ها

برخی از انواع اسباب بازی‌ها مانند موشک‌ها و یا هواپیماهای جنگی و یا مواردی از این دست از زمان استفاده اولیه از باروت ساخته شدند.

به مرور زمان از قابلیت نوسان، آونگ، پرواز، نیروی گریز از مرکز و مغناطیس در بسیاری از اسباب بازی‌ها استفاده شد. به عبارت بهتر، فیزیک جای خود را در این صنعت باز کرد.

ظهور اسباب بازی‌های مدرن

بسیاری از اسباب بازی‌های متحرک وجود دارند که از قدمت قابل توجهی برخوردار هستند.
در کشور هند هنوز هم وسایل بازی متعددی وجود دارد که در سراسر کشور از آن استفاده می‌شود.
با این حال این صنعت همزمان با رشد تکنولوژی گسترش یافت و پیشرفت نمود. تا جایی که بسیاری از اسباب بازی‌های پیچیده و پیشرفته همچون قطارهایی با ریل برقی و ماشین‌های مسابقه‌ای پا به عرصه ظهور نهادند و اتفاقا مورد استقبال بسیاری از کودکان قرار گرفتند.

انواع دیگری از عروسک‌ها وجود دارند که علاوه بر حرکت، حرف می‌زنند و یا ربات‌هایی که با استفاده از میکرو کامپیوترها به دوست کودکان تبدیل شده‌اند، این مدل از اسباب بازی‌ها برای سیسمونی نوزاد بسیار مناسب هستند.

با توجه به تمامی این فناوری‌ها هنوز هم در بسیاری از کشورها مانند گینه نو، از اسباب بازی‌های بومی برای کودکان استفاده می‌شود.

با این حال فشار صنعتی شدن باعث می‌شود که فرهنگ و سنت عامیان به مرور کم رنگ شود و یا حتی از بین بروند.
هر چند هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها هستند که به اصول خود پایبند بوده و در میان اسباب بازی کودکان آن‌ها انواع وسایل بازی قومی و یا دستی که به صورت خانگی ساخته شده است، یافت می‌شود.

با تمام این تفاسیر نمی‌توان تحولات مدرن را بر تغییرات اسباب بازی‌ها بی تاثیر دانست، با این حال ویژگی‌های یک اسباب بازی مناسب را هنگام خرید اسباب بازی باید در نظر گرفته شود.
زیرا این صنعت نیز به مرور زمان تحت تاثیر فناوری و تکنولوژی تغییر کرده و به روز شده است، به همین دلیل است که هر روزه شاهد دگرگونی‌های آن هستیم و آن را در اطراف خود مشاهده می‌کنیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *