بازی آموزشی

کودکان شما برای یادگیری و آموزش لزوما نیازی به کلاس‌های آموزشی ندارند. فعالیت‌ و بازی آموزشی متعددی وجود دارد که می‌تواند در این مسیر به فرزندان شما کمک کند.
اسباب بازی‌ها در کنار بازی آموزشی کودکان باعث می‌شود که استرس و نگرانی بچه کاهش یابد و در نتیجه باعث می‌شود که آرامش بیشتری در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه خود داشته باشند.
بنابراین هنگام تهیه سیسمونی کودک سعی کنید از ابتدا برای فرزند خود بازی آموزشی مناسبی خریداری کنید.

۱۰ بازی آموزشی مناسب کودکان

۱۰ بازی آموزشی مناسب کودکان عبارتند از:

  1. فلش کارت‌های آموزشی
  2.  بازی شمارش
  3. بازی کارت حافظه
  4. تقویم هواشناسی
  5. بازی‌های طبقه بندی
  6. احکام توالی
  7. بازی‌های علامتی
  8. شکار الفبا
  9. یادگیری حواس پنجگانه
  10. بازی و ریاضی

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. فلش کارت‌های آموزشی

این دسته از بازی‌ها یکی از فعالیت‌های هیجان انگیز برای کودکان شما محسوب می‌شود. این به منزله یک بازی ماجراجویانه و مهیج برای آن‌ها خواهد بود.

تنها به چند تکه کاغذ ساده نیاز خواهید داشت. حروف الفبای درج شده بر روی کارت‌ها را به آن‌ها نشان دهید و از آن بخواهید تصاویر مربوط به آن را به شما نشان دهند و یا نام آن را به شما بگویند.

این بازی به فرزندان شما می‌آموزد تا تصاویر و حروف مندرج بر روی کارت‌ها را با انواع اشیایی که در نزدیکی آن‌هاست، مرتبط سازند.

۲. بازی شمارش

به عنوان یک اسباب بازی سرگرم کننده، می‌توانید چندین لیوان را به همراه اشیای کوچکی مانند توپ‌های رنگی کوچک و یک نشانگر فراهم کنید، سپس با نوشتن اعداد یک تا ده بر روی هر کدام از لیوان‌ها و سپس مخلوط کردن آن‌ها، از کودک خود بخواهید تا از کوچک‌ترین به بزرگ‌ترین عدد، آن‌ها را مرتب کند.

سپس توپ‌های رنگی را در اختیار آن‌ها قرار دهید و از بخواهید تا با توجه به شماره هر لیوان، تعداد توپ مربوطه را در درون آن قرار دهند.

مهم‌ترین آموزش این فعالیت این است که به فرزند شما شمارش اعداد را به خوبی می‌آموزد.

اسباب بازی کودکان

۳. بازی کارت حافظه

کودکان عاشق اسباب بازی‌ها و فعالیت‌هایی هستند که آن‌ها را به حدس زدن وادار کند. با چندین کارت شاخص و لیستی از کلمات در کنار یک نشانگر انجام این بازی ممکن خواهد بود.

با توجه به سن و علایق کودکان، لیستی از واژگان را انتخاب کنید.

از آن‌ها بخواهید تا کارت‌های فهرست شده را به صورت وارونه، در کنار یکدیگر بر روی میز قرار دهند.

در این لحظه لازم است تا یک کارت را بچرخانند و آن را با صدای بلند بخوانند، در نهایت می‌توانید از آن‌ها بخواهید که با ساختن یک جمله و یا توصیف واژه ظاهر شده، مهارت‌های توصیفی و تصویرسازی خود را بهبود دهند.
بسیاری از بازی‌های آموزشی کودکان را می‌توانید از فروشگاه‌های سیسمونی در اصفهان خریداری کنید.

۴. تقویم هواشناسی

یکی دیگر از کارهای خلاقانه برای کودکان این است که با توجه به هیجان آن‌ها در مورد آب و هوا، یک تقویم هواشناسی برای آن‌ها تهیه کنید.

برای این کار تنها به یک صفحه سفید و مداد رنگی نیاز خواهید داشت.

به کمک یک کاغذ خالی، تقویم مورد نظر را تنظیم کنید. نام ماه را در بالای صفحه بنویسید و آن را جدول بندی کنید و روزهای ماه را در آن بنویسید.

از آن‌ها بخواهید تا با توجه به آب و هوای روز مورد نظر، تصویر آن را در خانه مربوطه نقاشی کنند. به کمک این کار می‌توانید علاوه بر آموزش فصول، انواع آب و هوا، ماه‌های سال و روزهای سال را نیز به آن‌ها بیاموزید.

۵- بازی‌های طبقه بندی

بچه‌های کوچک‌تر می‌آموزند که اشیا را مرتب و دسته بندی کنند. مقایسه چیزها با یکدیگر گامی به سوی حل مسئله و تفکر انتقادی برای کودکان خواهد بود.

با استفاده از چند کیسه و انواع وسایل اسباب بازی، می‌توانید این دسته بندی را به کودکان خود بیاموزید.

در این مسیر کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یک شی را درون کیسه قرار داده و این فرصت را به کودک خود بدهید که آن را حدس بزند. به عنوان مثال اگر یک انگشتر را در درون آن پنهان کرده‌اید با ارائه مشخصات کلی از فرزند خود بخواهید تا نام آن را حدس بزند.

اسباب بازی کودکان

۶. احکام توالی

از فرزندان خود درباره هر چیزی که اتفاق افتاده است، سوال بپرسید. دلیل این مسئله آن است که آن‌ها هنگام توضیح یک مسئله به مفهوم آغاز، میانه و پایان آن پی ببرند. توالی یادگیری در هر موضوع برای کودکان بسیار مهم است.

از فرزندان خود بخواهید تا به هر رویدادی که به ذهن آن‌ها می‌رسد، فکر کنند و تمام اتفاقات آن را به یاد بیاورند.

اجازه دهید تا آن‌ها با توجه به هر جمله آن را توصیف کنند.

بچه‌ها به کمک این بازی‌ها توالی منسجم، سازماندهی نوشتاری و مفاهیم اولیه در سوادآموزی را می‌آموزند.

۷. بازی‌های علامتی

برای آموزش علائم ترافیکی به کودکان خود، می‌توانید انواع رنگ چراغ راهنما را بر روی فلش کارت‌ها پیاده کنید و از آن‌ها بخواهید تا در حین بازی، هنگام مشاهده رنگ قرمز بایستند، با مشاهده رنگ سبز حرکت کنند و در هنگام مشاهده سایر علامت‌ها، حرکت مناسب را انجام دهند.

۸- شکار الفبا

یک مجله قدیمی را به کمک یک برگه بزرگ فراهم کنید. بر روی برگه حروف الفبا را به شکل درهم بنویسید، سپس نام یکی از حروف الفبا را به زبان بیاورید و از او بخواهید تا آن را بیابد و در مجله مورد نظر کلماتی که شامل این حرف الفباست را انتخاب کنند. فرزندان شما در این راستا علاوه بر یادگیری حروف الفبا، املا و نوشتن آن را نیاز می‌آموزند.

اسباب بازی کودکان

۹- یادگیری حواس پنجگانه

از طریق این بازی می‌آموزید تا حواس پنجگانه کودکان خود را تقویت کنید. یک کارت آموزشی مورد نظر را در اختیار کودکان خود قرار دهید و از او بخواهید تا با مشاهده هر یک از آن‌ها، احساسی که از آن دریافت می‌کنند را به شما بگویند. به عنوان مثال با مشاهده یک جسم ساکن می‌توانند درباره احساس لامسه خود در هنگام لمس کردن آن صحبت کنند و یا با مشاهده یک اسباب بازی صدادار درباره احساسی که از شنیدن صدای آن دریافت می‌کنند.

۱۰- بازی و ریاضی

این فعالیت به کودکان شما کمک می‌کند تا درباره شکل‌ها، شمارش آن و طبقه بندی اطلاعات خود، آموزش لازم را کسب کنند.

برای این کار می‌توانید چندین شی و یا میوه را در کنار یکدیگر قرار دهید و با اضافه و کم کردن آن‌ها، از کودکان خود بخواهید تا تعداد نهایی را به شما اعلام کنند.

اسباب بازی‌ها و فعالیت‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند در این مسیر به کودکان و فرزندان شما کمک کند تا به شکل موفقی در مسیر آموزش و آگاهی عمل کنند و هر روز بیشتر از دیروز بیاموزند، تمام این فعالیت‌ها را می‌توانند در کنار شما و با همکاری شما و سایر دوستانشان انجام دهند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *