اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال

از آنجایی که موسیقی به رشد فکری و ذهنی کودک بسیار حائز اهمیت است و باعث خلاقیت و شوق اشتیاق بیشتر کودک می‌شود. همچنین به هوش هیجانی و رشد شخصیت و مهارت‌‌‌‌های ذهنی و حرکتی کودک نیز تاثیر بسزایی می‌گذارد. برخی از اسباب بازی‌هایی هستند که از خود موسیقی پخش می‌کنند و باعث تحریک احساسات در کودکان می‌شود. نمونه‌ی دیگری از اسباب بازی‌ها هستند که در حین حرکت آهنگ پخش می‌کنند مانند قطار یا ماشین. بعضی دیگر عروسکی هستند که با فشار دادن آن‌ها از خود موسیقی پخش می‌کنند و دیگر اسباب بازی‌ها از این دست که جزء اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال نام می‌گیرند. به یاد داشته باشید که کودکان به اسباب بازی باکیفیت نیاز دارند.

اسباب بازی بادی موزیکال یک نمونه از اسباب بازی‌هایی مهیج و سرگرم کننده است که باعث نشاط و انرژی زیاد کودکان می‌شود و دارای ویژگی‌‌‌‌های منحصر به فرد می‌باشد از قبیل:

  • حجم پایین و بسته بندی کوچک
  • وزن مناسب و سبک
  • کم خطر بودن
  • بهداشتی بودن

اسباب بازی‌‌‌‌های بادی انواع مختلف و طرح‌‌‌‌های متنوعی دارد از جمله: کلبه و خانه بازی بادی، استخر بادی آبی، ماشین و روروئک بادی، میز و صندلی بادی، سرسره بادی، حیوانات بادی و سایر  اسباب بازی‌‌‌‌های بادی موزیکال دیگر که در زمان بازی کودک موسیقی پخش می‌شود و باعث تحریک کودکان می‌گردد. اغلب اسباب بازی‌‌‌‌های بادی از پی وی سی هستند که هیچ گونه آسیبی را به سلامتی کودکان نمی‌رسانند.

از مهم‌ترین مزیت‌‌‌‌های استفاده از اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال برای کودکان این است که باعث تقویت حس شنوایی و بینایی کودک می‌شود و در رنگ بندی و شکل‌‌‌‌های زیبا می‌باشد که باعث جذب بیشتر کودکان نیز می‌شود. از این مدل اسباب‌بازی‌ها برای خرید سیسمونی نوزاد غافل نشوید. از سایر مزیت‌‌‌‌های اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال می‌توان به آموزنده بودن آن برای کودکان اشاره نمود. همچنین باعث شادابی، نشاط بیشتر و سرگرم کننده کودکان نیز می‌گردد.

خرید اسباب بازی موزیکال

مزایای استفاده از اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال

از مزیت‌ها و فواید بسیار مهم اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. پرورش رشد بهتر حافظه
  2. آموزش‌‌‌‌های هدفمند و گفتاری، زبان آموزی
  3. کاهش استرس و فشار‌‌‌های عصبی
  4. تقویت تمرکز
  5. بالا بردن اعتماد به نفس
  6. رشد و توسعه مهارت‌‌‌‌های شنیداری
  7. افزایش حافظه
  8. جلوگیری از کسالت
  9. تقویت هماهنگی‌‌‌‌های بدنی و حرکتی
  10. افزایش خلاقیت
  11. قدرت تخیلات
  12. هوش موسیقیایی

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. پرورش رشد بهتر حافظه

اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال باعث می‌شوند که رشد مغزی نوزاد به شدت ارتقا پیدا کند. از همین رو باعث می‌گردد که کودک در همان دوران کودکی و سال‌‌‌‌های آغازین رشد ذهنی خود در زمینه‌‌‌‌های تکلم و صحبت کردن، استدلال کردن و حل مسئله به خوبی آشنا شود.

۲. آموزش‌‌‌‌های هدفمند و گفتاری، زبان آموزی

برخی از اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال هستند که با هدف آموزش زبان طراحی و ساخته شده‌اند برای نمونه حروف انگلیسی هستند در نقش بازی با موسیقی و آهنگ ملودی پخش می‌شوند و کودکان از طریق وسایل و ابزار‌‌‌های مختلف موسیقی آشنا می‌کنند.

۳. کاهش استرس و فشار‌‌‌های عصبی

طبق بررس‌‌‌‌های انجام شده در حوزه رشد کودک در آمریکا نشان داده است که خواندن آهنگ‌‌‌‌های مورد علاقه کودک باعث آرام هر چه بیشتر کودکان شده است و کودکان در هنگام بازی با آن‌ها هم صدا می‌شوند و تکرار می‌کنند و این کار موجب تمرکز بیشتر آن‌ها نیز می‌شود و در ن‌‌هایت اعتماد به نفس آن‌ها را نیز در انجام کار‌‌ها بالا می‌برد.
هنگام خرید اسباب بازی برای سیسمونی کودک حتما ویژگی‌های یک اسباب بازی مناسب را در نظر بگیرید.

۴. بالا بردن اعتماد به نفس

یکی دیگر از مهمترین مزیت‌‌‌‌های اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال که منجر به سرگرم کردن کودکان می‌شود با پخش موسیقی و تشویق و حمایت والدین موجب می‌گردد که کودک شما به شکل غیر مستقیم اعتماد به نفس او را افزایش یابد.

۵. تقویت تمرکز

گوش کردن موسیقی باعث تقویت تمرکز می‌شود و کودک را تحریک می‌کند که در برابر صدا‌‌‌هایی مانند ملودی، آهنگ، صدا و سایر صدا‌‌‌های دیگر از این دست واکنش نشان دهد و این باعث تقویت تمرکز او می‌گردد.

۶. رشد و تو‎سعه مهارت‌‌‌‌های شنیداری

به وجود آمدن صدا‌‌‌های مختلف در موسیقی از جمله بم، زیر، آهسته، بالا و سریع باعث تقویت و افزایش مهارت‌‌‌‌های شنیداری کودک می‌شود زیرا ذهن کودک به صدا‌‌‌های مختلف عادت می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها را بررسی و ارزیابی کند.

خرید اسباب بازی موزیکال

۷. افزایش حافظه

حافظه انسان با استفاده از موسیقی‌هایی مانند ملودی، ریتم و ‌‌هارمونی و سایر سبک‌‌‌‌های موسیقی می‌تواند باعث رشد و تقویت حافظه گردد. اما بازی با اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال و شنیدن موسیقی در دوران کودکی باعث افزایش و تقویت نمودن حافظه کودکان می‌شود.

۸. جلوگیری از کسالت

اغلب کودکان از بازی کردن با اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال خسته نمی‌شوند بلکه برعکس باعث شور و نشاط و اشتیاق بیشتر آن‌ها به بازی کردن می‌شود. صدای موسیقی باعث می‌شود که فرد از بازی کردن با اسباب بازی خسته و بی حوصله نشود .

همچنین با توجه به تجزیه و تحلیل‌‌‌‌های صورت گرفته توسط محققین در این زمینه به این نتیجه رسیده‌اند که بازی کردن با اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال باعث می‌شود که کودک بهتر بتواند زبان دوم دیگری را بیاموزد.

۹. تقویت هماهنگی‌‌‌‌های بدنی و حرکتی

طبق آزمایشات و پژوهش‌‌‌‌های صورت گرفته شده پیش از سن هفت سالگی آشنایی با نت‌‌‌‌های موسیقی می‌تواند اثر فوق العاده‌ای بر روی رشد و تقویت سیستم عصبی کودک بگذارد. افراد که در سنین پایین در کودکی با موسیقی آشنا شده‌اند حرکت‌‌‌‌های مغزی آن‌ها قوی‌تر عمل می‌کند. نتایج حاصل از این افراد مهارت‌‌‌‌های حرکتی بالاتری خواهند یافت.

۱۰. افزایش خلاقیت

از دیگر مزیت‌‌‌‌های اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال می‌توان به افزایش خلاقیت در کودکان اشاره نمود. کودکانی که با اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال بازی می‌کنند نسبت به سایر کودکانی که از اسباب بازی‌هایی معمولی استفاده می‌کنند از خلاقیت پایین تری برخوردار هستند. نکات کلیدی برای خرید اسباب بازی ایمن وجود دارد که لازم است والدین با آگاهی از این نکات برای خرید اسباب‌بازی اقدام کنند.

۱۱. قدرت تخیلات

استفاده کردن از اسباب بازی‌‌‌‌های موزیکال می‌تواند باعث به وجود آمدن حس کنجکاوی و قدرت تخیلات آن را نیز افزایش دهد.

۱۲. هوش موسیقیایی

گوش کردن به موسیقی در دوران کودکی باعث افزایش هر چه بیشتر هوش موسیقی در افراد می‌شود. اغلب مطالعاتی که انجام شده است در این باره این است که نوزادان و کودکان هنگام بازی کردن زیاد از صدای قان و قون کردن استفاده می‌کنند همچنین از صدا‌‌‌های دیگری مانند تقلید کردن و یا الگوبرداری از دیگران استفاده می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *