اسباب بازی‌های الکترونیکی

بازار اسباب بازی‌ها هر ساله در حال رشد و توسعه است.
با این حال بهتر است به یاد داشته باشید که توسعه و رشد این وسایل بازی باعث نمی‌شود که تمام آن‌ها برای فرزندان شما مناسب و قابل استفاده باشد.
به یاد داشته باشید که کودکان به اسباب بازی باکیفیت نیاز دارند.
هر چند که وجود فناوری به خودی خود مضر نیست، با این حال مسئله‌ای که لازم است به آن توجه شود این است که وجود آن‌ها باعث بروز مشکل در نوزادان شما نشود. ت
وجه به اسباب بازی‌های الکترونیکی برای بچه‌هایی که در سنین یک تا سه سال به سر می‌برند، بسیار مهم و حائز اهمیت است. با رشد آن‌ها و یادگیری‌های مهارت‌های اساسی به مرور می‌توانند از ویژگی‌های این اسباب بازی‌های الکترونیکی نیز بهره مند شوند.

دلایل استفاده نکردن کودکان نوپا با اسباب بازی‌های الکترونیکی

دلایل بسیاری وجود دارد که با تکیه بر آن‌ها بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند کودکان آن‌ها از این وسایل استفاده نکنند.
مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

  1. کاهش کیفیت تعامل بین کودک و والدین
  2. کاهش دایره واژگان
  3. کاهش تکاپو و جنب و جوش
  4. کاهش خلاقیت
  5. کاهش روابط
  6. ارزش بازی

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. کاهش کیفیت تعامل بین کودک و والدین

آیا تاکنون به تماشای کودکانی که در حال بازی با اسباب بازی‌های الکترونیکی هستد، نشسته‌اید؟
آن‌ها تنها به این وسایل نگاه می‌کنند و مجذوب دکمه‌های آن و بازی با آن می‌باشند. با این وجود نگرانی که وجود دارد این است که این اسباب بازی‌ها به مرور باعث کاهش کیفیت روابط میان آن‌ها و والدین شوند.

این مسئله نه تنها درباره وسایل الکترونیکی بلکه در مورد کتاب‌های الکترونیکی نیز صادق است.
کودکانی که با این کتاب‌ها سرگرم هستند، به دنبال طرح داستان نیستند و تمام حواس آن‌ها معطوف موارد جانبی آن است.

بر خلاف اشیا و تصاویر دو بعدی، کودکان با لمس و بازی کردن با وسایل و اسباب بازی‌های سه بعدی بهتر و بیشتر می‌آموزند. بنابراین یادگیری آن‌ها به کمک دنیای واقعی پررنگ‌تر و مشهودتر خواهد بود.
بنابراین هنگام خرید سیسمونی نوزاد لازم است اسباب‌بازی‌های کاربردی برای کودکان خود تهیه کنیم.

اسباب بازی های الکترونیکی

۲. کاهش دایره واژگان

از آنجایی که اسباب بازی‌های الکترونیکی با کودک شما صحبت می‌کنند، به مرور زمان به متکلم وحده‌ای تبدیل می‌شوند که اجازه حرف زدن به قدر کافی را به فرزندان نوپای شما نمی‌دهند.
در نتیجه بسیاری از آن‌ها در استفاده از واژگان و کلماتی که نیاز به استفاده دارند، ناتوان خواهند شد.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کودکانی که با والدین خود صحبت می‌کنند و ارتباط بیشتری با آن‌ها برقرار می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که ترجیح می‌دهند زمان خود را با وسایل الکترونیکی بگذرانند، کلمات بهتر و بیشتری را استفاده می‌کنند.

کلماتی که توسط یک اسباب بازی الکترونیکی گفته می‌شود بسیار کمتر از واژگانی است که والدین از آن استفاده می‌کنند و در نتیجه کودکان می‌توانند آن را بیاموزند.

۳. کاهش تکاپو و جنب و جوش

بسیاری از اسباب بازی‌های الکترونیکی باعث می‌شوند که کودکان نوپا به جای هیاهوی و تکاپویی که مقتضای سنی آن‌هاست، ترجیح دهند تا مدت زمان بیشتری را در یک مکان مشخص بنشینند و با وسایل خود بازی کنند.
بچه‌هایی که در سنین خردسالی خود به سر می‌برند، عاشق تکاپو و کاوش هستند، به همین جهت به وسایلی نیاز دارند که مانع از این خصلت آن‌ها نشود.

اگر به رفتار کودک خود در برخورد با اسباب بازی‌های الکترونیکی و یا اسباب بازی‌های معمولی نگاه کنید، در می‌یابید که انواع الکترونیکی می‌تواند به مرور آن‌ها را خسته و دلزده کند.

فرزندان شما نیاز دارند تا زمان زیادی از اوقات خود را در حال جنب و جوش و تحرک باشند، وسایلی که این امکان را از آن‌ها می‌گیرد، نه تنها مناسب نیست، بلکه ممکن است فرصت رشد و پرورش آن‌ها را محدود سازد.
هنگام تهیه‌ی سیسمونی کودک اسباب‌بازی‌هایی را خریداری کنید که سبب تکاپو و جنب و جوش فرزند شما شود.

اسباب بازی های الکترونیکی

۴. کاهش خلاقیت

آنچه در صفحات نمایش وسایل الکترونیکی دیده می‌شود، همان چیزی است که تولیدکننده می‌خواهد دیده شود نه آن چیزی که به قدرت تخیل کودک کمک کند.
به عبارت بهتر اسباب بازی‌های الکترونیکی اجازه تصور و خیال پردازی بیش از حد را به فرزندان شما نمی‌دهند.
آن‌ها می‌دانند که با زدن دکمه‌ها، تصاویر به نمایش در می‌آید و آن‌ها می‌توانند مدتی با آن سرگرم شوند، با این حال تجربه داستان سرایی و قصه گویی یا شخصیت سازی از آن‌ها گرفته می‌شود.
بچه‌هایی که در حال گوش دادن و یا بازی با وسایل الکترونیکی هستند، نمی‌توانند به‌اند ازه کودکانی که در حال خیال پردازی و به پرواز درآوردن فکر خود می‌باشند، خلاق باشند.
رعایت نکات کلیدی برای خرید اسباب بازی ایمن اهمیت بسیار زیادی دارد.

۵. کاهش روابط

در بسیاری از مواقع این شرایط اشتباه پیش آمده است که برای جلوگیری از گریه بچه‌ها، گوشی‌های هوشمند والدین در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، هر چند این کار می‌تواند به صورت ظاهری باعث این مسئله شود که کودک در لحظه آرام شود، با این حال نخواهد توانست تا به خوبی احساسات خود را ابراز کند.

بهتر است علاوه بر کودکان خود شما نیز بیاموزید که ناراحتی و گریه نیز بخشی از احساسات کودک است که لازم است درون او وجود داشته باشد.

هر زمانی که بچه‌ها با یک اسباب بازی خاص به انجام بازی می‌پردازند، بهتر است این سوال را از خود بپرسید که وسیله بازی او فعالیت ایجاد تخیل و حل مسئله را در او دارد؟

پاسخ این سوال می‌تواند بسیاری از چالش‌هایی که در هنگام انتخاب یک اسباب بازی مناسب با آن مواجه هستید را برطرف نماید.

۶. ارزش بازی

به یاد داشته باشید که در بسیاری از موارد حتی برای کودکان نوپا، بازی واقعی بسیار مهم‌تر و حیاتی‌تر برای کودکان خواهد بود. این مسائل باعث می‌شود که حل مسئله، خیال پردازی و یادگیری احساسات آن‌ها به دور از تناقضات افزایش یابد.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که آن‌ها نیاز به بازی‌ها و اسباب بازی‌هایی دارند که مهارت‌های آن‌ها را تقویت کند. اسباب بازی‌های الکترونیکی نامناسب و کاملا بد نیستند، بلکه لازم است در زمان مناسب و در سن مناسب بچه‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

توجه به این نکات هر چند که ساده و قابل چشم پوشی به نظر می‌رسد، با این حال بهتر است بدانید که در بلند مدت و در آینده می‌تواند تا حد قابل توجهی در روحیه و شخصیت فرزندان شما تاثیرگذار باشد و تغییرات اساسی در وجود آن‌ها ایجاد کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *